I denna integritetspolicy kan du läsa om hur vi på HostUp hanterar personuppgifter och kakor. Nedan följer de viktigaste punkterna i korthet:
Denna policy (”Integritetspolicy”) beskriver hur HostUp AB, org. nr 559290-1325 (”HostUp”), hanterar dina personliga uppgifter i samband med den abonnemangstjänst (”Tjänst”) som HostUp tillhandahåller.
Då HostUp hanterar personuppgifter är vi personuppgiftsansvariga för de uppgifter du som kund tillhandahåller oss. HostUp strävar efter att följa Dataskyddsförordningen (GDPR) och andra relevanta regelverk i svensk lagstiftning.
1.1 Vi använder kakor (små textfiler) för att förbättra din upplevelse. När du surfar på webbplatsen lagras dessa kakor på din dator, mobil eller surfplatta.
1.2 Cookiebot och kategorier
Vi använder Cookiebot för att du själv ska kunna välja vilka kakor du vill tillåta. Via vår cookiebanner kan du enkelt anpassa dina inställningar för följande kategorier:
1.3 Google Analytics och andra analyskakor
Under kategorin ”Statistik” använder vi exempelvis Google Analytics för att förstå hur besökare använder vår webbplats.
Om du nekar statistik-kakor samlas ingen data in för analys. Accepterar du dessa kakor hjälper du oss att bättre förstå
och förbättra webbplatsens användarupplevelse.
1.4 Hur du ändrar kakinställningar
Om du vill ändra dina inställningar i efterhand, kan du öppna cookiebannern igen via en knapp
längst ner till vänster på sidan och justera dina val. Du kan också blockera eller radera kakor i din webbläsare, men vissa funktioner
på webbplatsen kan då sluta fungera.
2.1 När du besöker vår webbplats sparas automatiskt viss information som din webbläsare skickar till oss, till exempel IP-adress och webbförfrågan. När du loggar in och använder ditt konto i kundzonen loggar vi även din kontohistorik och eventuella ändringar.
2.2 Varför loggar vi data och hur länge?
Denna information används för att övervaka och skydda våra servrar mot obehörig åtkomst och andra säkerhetsproblem.
Loggfiler som http access.log, brandväggsloggar och felloggar raderas automatiskt efter 1 vecka,
ofta med hjälp av verktyget logrotate. Detta för att säkerställa att vi inte behåller data längre än nödvändigt.
3.1 När du registrerar dig på vår hemsida sparar vi information som e-postadress, lösenord, organisations-/personnummer, fullständigt namn, eventuellt företagsnamn, adress och telefonnummer.
3.2 Varför behöver vi denna information?
Uppgifterna krävs för att tillhandahålla de tjänster du beställer, såsom domänregistrering och fakturering. Dessa uppgifter används också för att upprätthålla säkerhet samt erbjuda support vid behov.
4.1 Vi följer svensk lagstiftning och GDPR. Vi använder endast dina personuppgifter för att tillhandahålla de tjänster du köper och för att uppfylla vårt avtal med dig.
5.1 Du kan när som helst be oss stänga ditt konto och radera all information vi har lagrat om dig. Du kan också begära att få ut eller ändra de personuppgifter vi har om dig.
5.2 Hur kontaktar du oss?
För att utöva dina rättigheter (till exempel begära radering eller rättelse) eller om du har andra frågor om vår behandling av personuppgifter kan du kontakta oss via vårt supportformulär:
https://min.hostup.se/tickets/new/.
Vi besvarar normalt din förfrågan inom 30 dagar, i enlighet med GDPR.
6.1 Din informationssäkerhet är vår prioritet. Om du väljer servrar i Sverige stannar dina data i Sverige och lagras inte utomlands.
6.2 Livechatten, vårt analysverktyg och ärendesystem körs på separata system och lämnar inte HostUp.
7.1 Vi delar endast din information när det krävs för att leverera de tjänster du köpt. Nedan finns en översikt över vilka vi delar information med och vilka uppgifter som delas.
7.1.1 Stripe – betalning
Vi använder Stripe (Stripe Payments Europe, Ltd) för kortbetalningar.
Läs mer i deras sekretesspolicy.
Personuppgifter: faktureringsadress, e-postadress, förnamn, efternamn, betalningsinformation och köphistorik m.m. enligt Stripes policy.
7.1.2 Openprovider – domänregistrering
Vi använder Openprovider (Hosting Concepts B.V) för att registrera domäner.
Läs mer i deras sekretesspolicy.
Personuppgifter: förnamn, efternamn, företagsnamn (om aktuellt), telefonnummer, postadress, e-postadress m.m. enligt deras policy.
7.1.3 Internetstiftelsen – domänregistrering
Vi använder Internetstiftelsen (Stiftelsen för internetinfrastruktur) för att registrera .se-domäner.
Läs mer i deras sekretesspolicy och
Registreringsvillkor.
Personuppgifter: förnamn, efternamn, företagsnamn (om aktuellt), telefonnummer, postadress, e-postadress, person- eller organisationsnummer, enligt deras policy.
7.1.4 MaxMind – bedrägeriskydd
Vi använder MaxMind (MaxMind, Inc) för att kontrollera riktigheten i de uppgifter du lämnar.
Läs mer i deras sekretesspolicy.
7.1.5 MailChannels – e-post (gäller endast webbhotell)
Vi använder MailChannels (MailChannels Corporation) för att skicka e-post så att dina mejl inte hamnar i spamfilter.
Läs mer i deras sekretesspolicy.
8.1 HostUp använder Cloudflare som en proxy för att hantera och skydda webbplatstrafik. Cloudflare erbjuder bland annat en Web Application Firewall (WAF) och Content Delivery Network (CDN) för att öka säkerhet och prestanda.
8.2 Syfte med användningen av Cloudflare
Genom att leda trafik via Cloudflare vill vi:
8.3 Dataöverföring och behandling
När trafik går via Cloudflare kan viss teknisk information (t.ex. IP-adresser och HTTP-förfrågningar) överföras till länder utanför EES.
8.4 GDPR och dataskydd
HostUp har ett databehandlingsavtal (DPA) med Cloudflare för att säkerställa att behandling av personuppgifter sker enligt GDPR.
Du kan läsa mer om Cloudflares datahantering i deras DPA:
https://www.cloudflare.com/sv-se/cloudflare-customer-dpa/.
HostUp ansvarar för att:
8.5 Kundens samtycke och rättigheter
Genom att använda HostUps tjänster samtycker du till att din webbplatstrafik kan hanteras via Cloudflare. Du kan begära information om vilka personuppgifter som behandlas och hur de hanteras. Du kan också begära att din webbplats inte längre ska skyddas av Cloudflare genom att kontakta oss.
8.6 Överföring av data utanför EES
Vid överföring av data till Cloudflare utanför EES följer HostUp EU:s standardavtalsklausuler (SCC).
8.7 Rättigheter
Du har rätt att begära tillgång till dina personuppgifter, rättelse, radering eller begränsning av behandlingen. Du kan även invända mot behandlingen och begära dataportabilitet.
9.1 Lagrar ni mina kortuppgifter?
Nej, det gör vi inte. Dina kortuppgifter lagras av Stripe.
Tokenisering används av Stripe för att hantera kortuppgifter eller annan personligt identifierbar information. Vi får endast en token som ger oss viss begränsad information, t.ex. kortets sista fyra siffror och utgångsdatum.
9.2 Säkerhetskopiering och lagringsdiskar
Alla säkerhetskopior och lagringsutrymme är krypterade för att skydda din data vid obehörig fysisk åtkomst. Säkerhetskopior lagras på servrar ägda av oss där endast vi har åtkomst till den i RAID-5 eller RAID-6.
Vi förbehåller oss rätten att ändra denna integritetspolicy när som helst. Besök gärna denna sida regelbundet för att hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar.
AddRevenue.io
Om du gör en beställning efter att ha klickat på en affiliate-länk från addrevenue.io kan viss teknisk information delas med dem för att hantera din beställning. Detta sker i enlighet med vår integritetspolicy och gällande lagstiftning.
11.1 Ditt ärende eller din e-postkonversation kan automatiskt filtreras via OpenAI:s API för att ta bort stötande eller kränkande innehåll.
11.2 Syftet är att skydda arbetsmiljön för våra supportmedarbetare och förhindra att de utsätts för otrevliga eller kränkande meddelanden. Det bidrar även till att du får ett trevligt och professionellt bemötande i vår support.
11.3 Enligt OpenAI:s policy sparas ingen information från API-anropen och ingen data används för att träna eller vidareutveckla AI-modeller. All data rensas omedelbart efter att ha filtrerats.
11.3.1 Exempel på filtrering: Om ett meddelande innehåller personliga förolämpningar eller oförskämda kommentarer tillsammans med en supportförfrågan tas de förolämpande delarna bort och vårt supportteam tar bara emot den centrala begäran. Till exempel, "Ni är alla inkompetenta. Åtgärda mitt faktureringsproblem!" blir "Snälla hjälp med mitt faktureringsproblem." Detta säkerställer att vår personal inte utsätts för kränkande innehåll men ändå kan ta itu med din fråga eller ditt problem.
11.4 Om du markerar att meddelandet innehåller känslig information, så filtreras det inte automatiskt via API:et. I stället hanteras det manuellt av vår supportpersonal. Vänligen notera att detta kan påverka handläggningstiden.
12.1 Vi använder oss av tredjepartstjänsten Fortnox för att hantera vår bokföring, fakturering och ekonomi. Dessa tjänster har tillgång till nödvändiga personuppgifter för att utföra sina uppgifter enligt våra avtal och gällande dataskyddsregler.
Senast uppdaterad: 05/01/2025