Det kan vara stressande att få en betalningspåminnelse för en faktura du vet att du redan har betalat. I de allra flesta fall beror detta på bankernas handläggningstider snarare än att något har gått fel. Här går vi igenom varför det händer och när betalningen registreras.
Symptom: Fakturan har status ”Obetald” i kundzonen
Du loggar in i vår kundzon på cloud.hostup.se och ser att en faktura lyser rött som Obetald, eller så har du mottagit en automatisk betalningspåminnelse via e-post, trots att pengarna har dragits från ditt bankkonto för någon dag sedan.
Snabbkoll: Hur betalade du?
Det första du bör kontrollera är vilken betalningsmetod du använde, då detta avgör hur snabbt betalningen registreras i vårt system:
- Swish eller Kort: Betalningen ska registreras omedelbart. Om fakturan fortfarande står som obetald efter en timme har något blivit fel.
- Bankgiro: Detta tar normalt 1-3 bankdagar. Det är den absolut vanligaste orsaken till att en faktura ser ut att vara obetald trots att du fört över pengarna.
Lösning 1: Avvakta bankens handläggningstid (Bankgiro)
Om du har betalat via Bankgiro (vårt BG är 5608-4015) är det helt normalt att det dröjer innan statusen uppdateras. Bankgiro-betalningar är inte direkta utan behandlas i batcher.
Viktigt att veta:
- Om du betalade igår eller idag: Det är normalt att fakturan fortfarande står som obetald.
- Om förfallodatumet har passerat: Oroa dig inte. Vi stänger inte av tjänster direkt på förfallodagen. Vi har en buffert (karenstid) på 10 dagar efter förfallodatum innan tjänster pausas, så din betalning hinner komma in.
- Fick du en påminnelse om misslyckad kortdragning? Om du har ett kort inlagt men valde att betala manuellt via Bankgiro kan systemet ibland skicka ett automatiskt mail om att kortbetalningen misslyckades. Om du vet att du betalat via bankgiro kan du bortse från detta.
Lösning 2: Kontrollera referensnummer
För att en Bankgiro-betalning ska matchas automatiskt måste rätt referensnummer anges vid betalning.
- Titta på din betalning i din internetbank.
- Jämför referensnumret du angav med fakturanumret eller OCR-numret på fakturan i kundzonen.
- Om du angav fel referensnummer (t.ex. skrev ”Hemsida” istället för fakturanumret) kan systemet inte automatiskt pricka av fakturan. Då behöver vi matcha den manuellt.
Oroa dig dock inte om du skriver fel OCR eller till och med glömmer av att skriva något alls brukar vi fortfarande kunna matcha betalningen mot er faktura. Detta då vi ser vem som skickade betalningen.
Om du råkade betala dubbelt (t.ex. både via Kort och Bankgiro) ligger överskottet kvar som en kredit (tillgodo) på ditt konto hos oss och används automatiskt för nästa faktura.
När ska du kontakta support?
I de flesta fall löser detta sig själv inom ett par dagar. Du bör dock skapa ett supportärende via kundzonen om:
- Det har gått mer än 3 bankdagar sedan du betalade via Bankgiro och fakturan fortfarande är obetald.
- Du betalade via Swish eller Kort och fakturan inte markerades som betald direkt.
- Du vet att du angav fel referensnummer vid betalningen.
- Det gäller en domän som håller på att löpa ut idag eller imorgon (domännamn kräver betalning för att förnyas och har ingen karenstid på samma sätt som webbhotell/vps så vidare det inte är .se/.nu. De har också 10 dagars karenstid.).
Bifoga gärna ett betalningsbevis (skärmdump från internetbanken) i ärendet så kan vi spåra betalningen snabbare.