Premium Hosting i Sverige

Felsökning: VPS startar inte (Boot Failure)

Startar inte din VPS eller stängs den av direkt? Guiden hjälper dig felsöka diskfel, kontrollera konsolen och återställa din server via cloud.hostup.se.

Om din VPS vägrar starta, fastnar i uppstarten eller stänger av sig själv direkt efter att du klickat på start, beror det ofta på skadad data på startdisken (boot disk corruption). Detta kan vara frustrerande, men med rätt verktyg i vår kundzon kan du oftast lösa problemet snabbt genom att återställa en tidigare version eller installera om operativsystemet.

Symptom: Vad märker du?

Det tydligaste tecknet är att servern är onåbar, men det finns specifika beteenden som tyder på just problem med startdisken:

  • Status växlar till ”Off”: Du klickar på ”Start” i kontrollpanelen, statusen ändras till ”Running” i några sekunder, men återgår sedan direkt till ”Off”.
  • Felmeddelanden i konsolen: Om du öppnar VNC-konsolen ser du fel som ”I/O error”, ”EXT4-fs error”, ”Kernel panic” eller ”No bootable device found”.
  • SSH fungerar inte: Servern svarar inte på anslutningsförsök (Connection refused eller Timeout) trots att den verkar vara påslagen.

Snabbkoll: Diagnostisera via Konsolen

Innan du vidtar drastiska åtgärder måste du se vad servern klagar på. Eftersom du inte kommer åt servern via SSH måste du använda den inbyggda konsolen i vår kundzon.

  1. Logga in på cloud.hostup.se.
  2. Navigera till din VPS i listan.
  3. Klicka på Konsol för att öppna skärmen.
  4. Försök starta om servern via knappen Restart eller Start i portalen samtidigt som du tittar i konsolfönstret.

Ser du texten ”Booting from Hard Disk…” följt av felmeddelanden om corruption eller disk errors? Då har filsystemet på din VPS skadats, och du behöver gå vidare till Lösning 1.

Lösning 1: Återställ från Backup (Rekommenderas)

Baserat på data från vår support är den absolut vanligaste och snabbaste lösningen vid diskkorruption att återställa servern till en tidpunkt då den fungerade. Om filsystemet är trasigt är det ofta snabbare att backa bandet än att försöka reparera det manuellt.

OBS: Detta skriver över nuvarande data på disken med innehållet från backupen. Om du har viktiga filer som skapats efter senaste backupen kan du behöva kontakta support för att se om det går att montera disken i räddningsläge, men framgång är inte garanterad vid svår korruption.

Lösning 2: Ominstallation (Om backup saknas)

Om du inte har några backups aktiverade, eller om skadan är så omfattande att återställning inte fungerar, är den enda lösningen tyvärr att installera om operativsystemet. Detta ger dig en ren, fungerande server igen men innebär att all data på servern raderas.

När servern är ominstallerad rekommenderar vi starkt att du omedelbart aktiverar schemalagda backups för att undvika dataförlust i framtiden.

Avancerat alternativ: Försök reparera filsystemet

Om du är tekniskt kunnig och måste försöka rädda data innan en ominstallation, kan du försöka starta servern i ett räddningsläge (Rescue Mode) genom att montera en ISO-fil.

Kör filsystemskontroll (t.ex. fsck /dev/sda1 eller xfs_repair beroende på filsystem). Detta kräver goda Linux-kunskaper. Om fsck inte kan reparera disken återstår endast Lösning 1 eller 2.

    När bör du kontakta support?

    Kontakta supporten om återställning från backup misslyckas med ett felmeddelande i portalen, eller om du upplever upprepade diskfel trots ominstallation eller generellt behöver hjälp med processen.

    Var den här artikeln hjälpsam?

    Tack för din feedback!